Ziemniaki to bez wątpienia najczęściej spożywane przez nas warzywo. Od wielu lat ziemniaki królują na stołach jako dania obiadowe, podajemy je zarówno do drugiego dania jak i dodatek do zup. Bez wątpienia kariera ziemniaka w naszym regionie związana była ściśle z sytuacją ekonomiczno-gospodarczą. Ziemniaki były powszechnie dostępne i tanie, czyli zupełnie inaczej niż produkty mięsne. Służyły więc jako element wypełniający menu i żołądek zarazem. Dziś, kiedy nie mamy już większych trudności z zaopatrzeniem w jedzenie, nadal z upodobaniem spożywamy ziemniaki. Zewsząd pojawiają się jednak doniesienia o tym, że ziemniaki są produktem bezwartościowym, nie przynoszącym naszemu organizmowi nic dobrego, a wręcz odwrotnie – powodującym, że w naszym ciele gromadzi się tkanka tłuszczowa.

Czy ziemniaki mają jakieś wartości odżywcze?

2

Wbrew temu, czym zasypują nas media i portale o zdrowym odżywianiu – ziemniaki nie tuczą, co więcej są zaliczane do produktów niskokalorycznych. Skąd więc to błędne przekonanie? Pewnie stąd, że zazwyczaj nie spożywamy ziemniaków w czystej postaci – dodajemy do nich masło i prażoną cebulkę, polewamy roztopionym tłuszczem albo smażymy w postaci frytek. Smakują wtedy lepiej, ale i błyskawicznie zyskują na kaloryczności. Najlepszym rozwiązaniem są ziemniaki gotowane w mundurkach. Dostarczają mnóstwa energii w postaci węglowodanów złożonych. Mają poza tym mnóstwo błonnika a więc poprawiają pracę jelit i zapobiegają zaparciom. Zawierają także dość duże ilości witaminy C oraz witamin z grupy B: B1, B3, B6. Uzupełniają niedobór żelaza, potasu i magnezu w organizmie.

Jak przygotowywać ziemniaki, aby nie straciły właściwości?

3

Ziemniak to warzywo, więc tak jak w przypadku innych warzyw – im dłużej gotujemy je w wodzie, tym mniej zawierają witamin i mikroelementów. Ziemniaki najlepiej przyrządzać w mundurkach i gotować na parze. Unikajmy frytek i chipsów, gdyż nie posiadają one żadnych wartości odżywczych a są tylko tłuste. Oprócz naszych rodzimych ziemniaków warto jeść także bataty, czyli słodkie ziemniaki pochodzące z Ameryki Środkowej oraz Południowej. Bataty zawierają dużą ilość karotenu oraz podobnie jak nasze ziemniaki – dużą ilość witaminy C i witamin z grupy B. Słodkie ziemniaki zawierają także mangan i fosfor.

Okazuje się więc, że ziemniaki wcale nie są produktem, który należałoby wyeliminować z diety a wręcz przeciwnie – warto je spożywać. Podobnie jak w przypadku innych warzyw należy gotować je w odpowiedni sposób po to, aby wycisnąć z nich maksymalną ilość substancji odżywczych.

http://amon.com.pl/wp-content/uploads/2016/11/19.jpghttp://amon.com.pl/wp-content/uploads/2016/11/19-300x300.jpgLucjaDietyZdrowie i urodabataty,błonnik,dieta,ziemniaki
Ziemniaki to bez wątpienia najczęściej spożywane przez nas warzywo. Od wielu lat ziemniaki królują na stołach jako dania obiadowe, podajemy je zarówno do drugiego dania jak i dodatek do zup. Bez wątpienia kariera ziemniaka w naszym regionie związana była ściśle z sytuacją ekonomiczno-gospodarczą. Ziemniaki były powszechnie dostępne i tanie,...